אזהרה: "אם לא יאושר מתווה הגז – ירדן עלולה לפנות לגז האיראני"

    שלמה בן יוסף No Comments on אזהרה: "אם לא יאושר מתווה הגז – ירדן עלולה לפנות לגז האיראני"
    9:30
    06.05.24
    בצלאל קאהן ודוד חכם No Comments on ח"כ עמית הלוי: "הסיסמה 'לעולם לא עוד' חסרת כיסוי"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה היום בהליך ההתייעצות בעניין משק הגז הטבעי. מנכ"ל משרד החוץ, ד"ר דורי גולד סקר בפתח הישיבה את היבטי החוץ ואמר כי "יש הסכם כוונות עם ירדן ליצוא גז לחברת החשמל הירדנית, אבל אי ביצוע של פיתוח הגז וחסימה של הגז הישראלי לירדן לא יהיה טוב ליחסים שלנו עם הממלכה ההאשמית. הסכם כוונות ליצוא הושג במאמצים וברגישות מדינית, תוך סיכון פוליטי של ממשלת ירדן. זה יעזור לירדן להתמודד עם בעיית הפליטים ולעבור לצמיחה". הוא הוסיף כי ללא חלופה ישראלית תפנה ירדן לחלופות שאין חיוביות מבחינת ישראל.

    גולד התייחס גם לסוגיה האיראנית, ואמר כי "יישום הסכמים מקבל משנה תוקף אודות כוונת איראן לייצא גז לירדן, דרך צינור בעיראק. לאחרונה, בחודש שעבר, חתמה איראן על הסכם להכפיל את יצוא הגז לעיראק". עוד ציין גולד כי יש לישראל אינטרס גם להבטיח אספקת גז לרשות הפלסטינית. "אני לא מאמין שהגז יביא את השלום עם הפלסטינים, אבל זה יכול לחזק שלום עתידי", אמר.

    עוד הוא ציין כי ארה"ב משחקת תפקיד של שושבינה מרכזית בדחיפת הצדדים לחתימה על מכתבי הכוונות וההסכמים, ומייחסת חשיבות רבה ליישומם לפיתוח כלכלת המזרח התיכון. גולד הוסיף: "קיים עניין גם באירופה לפיתוח השדות ויצוא הגז הישראלי. פיתוח לווייתן יהווה מרכיב משמעותי בפיתוח יחסים עם קפריסין ויוון. באירופה יש בעיות אנרגיה לא פשוטות. המקורות בצפון אפריקה מאוימים על ידי הרחבת פעולות אל קאעידה. הגז הרוסי והמשבר באוקראינה משפיע גם הוא ואירופה מודעת שהיא חייבת לגוון את מקורות האנרגיה של היבשה". עוד ציין גולד כי "תדמיתה של ישראל בעיני העולם כמושכת השקעות נפגעה כתוצאה מאי פיתוח השדות. יציבות כלכלית ומשיכת משקיעים זה אינטרס מדיני אסטרטגי ראשון במעלה. עיכוב נוסף עלול לגרום לעזיבת חברות הפועלות בתחום זה בישראל".

    ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) מתחה ביקורת קשה על הסקירה. "אני מופתעת מחוסר הבקיאות שלכם בנושא ומהדברים שלכם שאין קשר בינם לבין המציאות", אמרה למנכ"ל גולד ולאדם. לדבריה, "אירופה צורכת בשנה כמות שדומה ללווייתן, לכן זה כמו נמלה על גב של פיל. נובל לא תעזוב אותנו בגלל האקלים העסקי. ישראל זה ביצת זהב עבור נובל לכן זאת אמירה שאין מאחוריה דבר חוץ מסיסמאות. מצרים לא צריכה את הגז שלנו וממילא הוא לא יועבר אליה, אלא כתחנת מעבר ליצוא לאירופה. החלופה של ירדן היא בכלל לא איראן אלא מצרים, גז מאיראן לירדן שעובר דרך דאע"ש זה מופרך. לגבי הרשות הפלסטינית אין ויכוח, אבל החישוב לגבי תמר כולל גם את צרכי ירדן והרשות לפחות ל-15 שנים הבאות והצינור לירדן בתהליכי השלמה – ואמרתי רק עשירית מהדברים הלא מדויקים שאמרתם". ח"כ דוד ביטן (הליכוד) מחה על זה שלדבריו ח"כ יחימוביץ מעליבה את המומחים מטעם משרד החוץ. "הם מתמצאים לא פחות טוב ממך", אמר. ח"כ יחימוביץ' הגיבה: "בגז לא". ח"כ ביטן קרא לה להתנצל וח"כ יחימוביץ' אמרה לביטן כי הם אלה שצריכים להתנצל בפני הציבור.

    "אתם באופוזיציה עם אטמי אוזניים, אתם לא שומעים מה אומרים ולא משנה מה אומרים ומה מציגים אתם באותה עמדה בלי שום בסיס ענייני", אמר ח"כ ביטן. לדבריו, "קטאר היא תומכת ראשונה בטרור העולמי, וגם מצרים וגם ירדן רוצות להתנתק ממנה כלכלית. אני לא מבין את השמאל, אתם אומרים שצריך לוותר על יהודה ושומרון ועל הכותל כדי להגיע לשלום, אבל גם היחסים הכלכליים חשובים ויש הזדמנות לחזק אותם ואתם מתנגדים. בישראל יש 2-3 חברות שמצאו גז לכן יש מונופול, אנחנו לא דומים לארה"ב ואי אפשר להשוות. תורידו את האטמים מהאוזניים ריבונו של עולם".

    אלון ליאל, לשעבר מנכ"ל משרד החוץ ולשעבר שגריר ישראל בטורקיה אמר כי משרד החוץ יצר תמונה לאפשרות של מזרח תיכון אנרגטי חדש, אבל מה שחסר בה זה הסיכונים. "חלק מהדיון כאן הוא כאילו נערך בפרלמנט אירופי, שיש הזדמנות כלכלית יוצאת מהכלל ומנתחים אותה. אבל באזור הזה יש לנו שני סוגים של בעיות שהן הדומיננטיות – הסכסוך הישראלי ערבי והטלטלה האזורית הדאעשית, שיוצרות אזור אחר לגמרי מאזור נורמלי לתפקוד. הנושאים הביטחוניים המדיניים הרבה יותר דומיננטיים מהכלכליים. אירוע אחד, תקרית אחת למשל בהר הבית, תכתיב את העניינים הכלכליים. תקרית אחת של הפלת מטוס רוסי על ידי הטורקים – ופוטין מוכן לוותר על 32 מיליארד דולר של סחר עם טורקיה. 60% מיבוא גז לטורקיה הוא רוסי ופוטין מוכן לסכן את זה. אנחנו חיים באזור שאלה המוטיבים הדומיננטיים בו", אמר. "יש הזדמנות כלכלית יוצאת מהכלל אבל זה לא יביא שלום ולא יביא רגיעה, לכן צריך לשים את בפרופורציה ואני לא מזלזל בהזדמנות כלכלית".



    0 תגובות